Opticien - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tine Volkering - WaarBenJij.nu Opticien - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tine Volkering - WaarBenJij.nu

Opticien

Blijf op de hoogte en volg Tine

17 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Zaterdag 15 november. Naar de opticien.
Wat een dag vandaag, vanmorgen met de kindjes naar de opticien geweest.
Alle kindjes in de stoel en het was niet voor niets want 4 kindjes moeten een bril die vanuit Nederland kant en klaar opgestuurd worden, super toch!
Na de opticien naar mijn huisje teruggegaan en ben ik begonnen met de foto's van de kinderen in de lijstjes te zetten.
Daarna met Chantoesia pom wezen eten en 24 tubes tandpasta opgehaald want om 3 uur ga ik in een ander kindertehuis vertellen hoe belangrijk tanden poetsen is.
Dat was echt een leuk gebeuren, 24 paar ogen kijken je aan en zitten geboeid te luisteren. Na mijn verhaal allemaal naar buiten en tandenborstels uitgedeeld, overal tandpasta op gedaan en gezamenlijk onze tanden gepoetst met de poetskaart er bij. Wat was dat leuk, ik heb er zo van genoten. Als ze de hele week netjes poetsen krijgen ze van mevrouw Dams, de eigenaresse van het tehuis, hun poetsdiploma. Verder hebben we iedereen nog blij kunnen maken met een pen en een liniaal.
Morgen gaan we zwemmen met alle kindjes van dit tehuis, in totaal 39 kindjes, maar daarover schrijf ik morgen meer.
Laat in de middag terug naar tante Ingrid en met 3 kindjes en Chantoesia naar het nieuwe ‘paleisje’ wezen kijken waar ze in december naar hopen te verhuizen.
Er moet nog heel veel gebeuren maar het wordt geweldig daar voor ze, veel ruimte en een mooie tuin.
Het is een heel fijne dag geweest vandaag.
Nu op tijd naar bed, morgen is het weer vroeg dag!

Zondag, 16 november. Zwemmen.
Vanmorgen was ik om 8 uur bij kindertehuis “Mijn Zorg” want Joyce en ik mogen de hele dag mee naar een zwemparadijs. Er wonen 39 kindjes in het tehuis en elke maand vieren ze op één dag alle verjaardagen van alle kinderen die in die maand jarig geweest zijn, ze maken er dan een echt feest van zoals vandaag.
Koelboxen vol drinken, zakjes met snoep, schalen met eten, spullen om van te eten en uit te drinken en een hele berg luiers en zwemluiers. 14 kindjes onder de 4 jaar, dan heb je heel wat nodig. Natuurlijk ook zwemspullen en speelgoed werden in de bus geladen.
Om half 9 weggereden, onderweg grote zakken met ijsblokjes opgehaald en zo kon onze dag beginnen.
In het zwemparadijs alles weer uitgepakt en met de kinderen het water in gegaan, het is dat ze tussen de middag moesten eten en af en toe uit het water werden geroepen voor wat lekkers en om te drinken, anders hadden ze van 10 uur ‘s morgens tot half 6 ‘s middags in het water gespeeld. Wat een waterratten!
Er was een groot matras opgeblazen voor de kinderen die wilden slapen ‘s middags, aan alles was gedacht.
Op een gegeven moment komt er een van de jongetjes naar mij toe met zijn tandenborstel en tandpasta en vroeg nog even naar de volgorde van het poetsen. Eerst de onderkant of eerst de bovenkant? Grappig hè, na het eten ging hij netjes z’n tandjes poetsen.
Om half 6 de kinderen gedoucht en aangekleed waarna ze hun avondeten kregen.
Om 7 uur de bussen weer in en huiswaarts gekeerd.
Wat een dag, leuk om mee te maken.

• 17 November 2014 - 13:05

Monique:

Hoi Tine, wat maak je toch veel afwisselende dingen mee. Hoe bijzonder is het dat je de kinderen kunt leren hoe ze goed hun tanden moeten poetsen. En het lijkt me vooral leuk om die gezichtjes te zien als je je verhaal doet. Bijzonder dat er mensen zijn zoals jij, die vrijwillig hun vakantie besteden aan het les geven aan bijzondere kinderen. Lieve Tine, geniet er nog van want je laatste week van dit bijzondere project is aangebroken. We horen thuis graag al je verhalen. Liefs Monique, Ad en Bibian x

• 17 November 2014 - 15:00

Harma Scheltens:

Hallo Tine,
    Wat een leuke verslagen zet jij telkens neer ! Respect voor hetgeen jij doet ! Geniet er nog even lekker van ! Groetjes Harma

• 17 November 2014 - 16:18

Corrie Janssen:

Wat een leuke verhalen je kunt altijd nog schrijfster worden .Wat doe je veel
    voor de kinderen je hebt het hartstikke druk, maar het lijkt mij
    wel heel gezellig daar . Geniet daar in dat verre land van je werk de kinderen
    en nog een beetje vakantie vieren. geweldig Tine.

• 17 November 2014 - 17:26

Janke:

Hoi Tinnus, weer een mooi en gezellig verslag,geniet er nog maar even van,nu met je kindjes ,straks thuis weer met Hans en dan ook een op een,een dikke gemeende knuffel. Heb vanmiddag nog met je mannetje gesproken!!!

• 17 November 2014 - 20:08

Hetty:

Hoi Tine
    Wat vanfantastisch dat die kinderen een bril uit Nederland krijgen ,
    En hoe dankbaar dat ze zijn als ze hen tanden gaan poetsen geweldig
    Nou Tine jouw doel waar voor je gegaan bent heb je dubbel en dwars verdient.
    Als jij schrijft hoe blij die kinderen zijn fantastisch dikke knuffel ook aan de kinderen
    Gr tot schrijfs weer

• 18 November 2014 - 10:54

Sandra:

Goedemorgen Tine,

Kopje thee en even jouw verslagen gelezen met veel plezier daar word
    je vrolijk van.
    Geniet er maar lekker van want voor je het weet zit je alweer in het vliegtuig
    naar huis.
    De tijd vliegt voorbij.
    Maarrrrr wat zijn ze daar blij met jouw.
    Doe iedereen daar de groeten.

Grts.

• 18 November 2014 - 12:07

Karin Simons:

Wat leuk om steeds je verslagjes te lezen. En wat een dankbaar werk doe je daar zeg.
    Geniet er van !