Brownsberg natuurpark. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tine Volkering - WaarBenJij.nu Brownsberg natuurpark. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tine Volkering - WaarBenJij.nu

Brownsberg natuurpark.

Blijf op de hoogte en volg Tine

19 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Maandag 17 november. Brownsberg natuurpark.
Vanmorgen opgehaald met de taxi die mij afgezet heeft bij het Queen hotel waar de gids al klaar stond met zijn auto en twee andere mensen om twee dagen op pad te gaan naar de Brownsberg en het Stone Island.
Een hele mooie rit en onderweg lekker gegeten én voor een sanitaire “ontspanning”, zoals onze gids het noemde, aangekomen bij de Brownsberg.
Daar een stevige wandeling gemaakt naar de Irene waterval waar we lekker onder konden staan. De waterval ging niet erg hard vanwege de erg droge tijd die geweest is, maar genoeg om af te koelen. Daarna omhoog teruggelopen. Weer gegeten en naar het uitkijkpunt gelopen waar we een mooi uitzicht hadden over het Brokopondomeer. Later zijn we doorgereden naar onze slaapplek op Stone Island, een schiereiland aan de voet van de Brownsberg. Opnieuw gegeten, we doen niks anders onderhand, en lekker relaxed de avond doorgebracht. Op tijd naar bed, we gaan er op tijd uit morgenvroeg voor de zonsopkomst.

Dinsdag 18 november. Brokopondomeer
Om kwart voor zes op voor de zonsopkomst, het was werkelijk prachtig. Een bijzonder stuwmeer waar allemaal kale bomen uitsteken, ze hebben dit stuwmeer gemaakt voor het opwekken van elektriciteit voor de bauxiet fabrieken. Er lagen destijds 30 dorpen in dit gebied, de mensen die hier woonden hebben allemaal een nieuwe woonplek gekregen. Het meer is zo groot als de provincie Utrecht.
Het grootste deel van de stroom gaat naar de fabrieken en een klein deel is voor Paramaribo. Als er te weinig water in het meer staat, kan het gebeuren dat Paramaribo een tekort aan stroom heeft waardoor een deel van Paramaribo zonder stroom zit, ze sluiten het gewoon voor een aantal uren af.
Na de zonsopkomst heerlijk gedoucht, ontbeten en een uurtje genoten van deze bijzondere plek. Om 11 uur vertrokken naar de grote dam waar de centrale staat. Verder door wat kleine dorpjes langs de Surinamerivier gereden waar “de Marrons” wonen en nog wat strandzand gescoord. Via de regio Domburg teruggereden naar Paramaribo. Om 4 uur waren we terug, Joyce heeft me opgehaald en ben met haar naar huis gegaan. Blijf vanavond logeren want we gaan morgenvroeg zwemmen met kinderen van het kindertehuis “Betheljada”.
Vanavond heerlijke BBQ kip gegeten met Joyce, alsof we nog niet genoeg hadden gegeten!
Tot morgen!

• 19 November 2014 - 01:04

Janke:

Wat weer veel beleefd en wat weer een mooi verslag Tine!!! Knuffel janke.

• 19 November 2014 - 07:38

Kaat:

Geweldig om dit avontuur zo mee te mogen beleven! Fijn om te lezen dat deze reis je brengt wat je voor ogen had. Xx

• 19 November 2014 - 13:52

Ira:

Geweldig indrukwekkend wat je allemaal schrijft en meemaakt. Super dat je het zo naar je zin hebt. Begin onderhand te twijfelen of je straks nog wel terug wil naar Nederland. Moet ik al op zoek naar een andere nagelstyliste Tine?????????????

• 19 November 2014 - 19:23

Sandra:

Hoi Tine,

Was weer een hele ervaring wat je hebt meegemaakt en gezien geweldig.
    Wordt lijnen als je terug bent....... Lees eten relaxen eten hahaha.
    Nou geniet ernog maar van samen met de Kids.

Grts. Sandra