Een gezellige zondag en maandag afscheid..... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tine Volkering - WaarBenJij.nu Een gezellige zondag en maandag afscheid..... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tine Volkering - WaarBenJij.nu

Een gezellige zondag en maandag afscheid.....

Blijf op de hoogte en volg Tine

24 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Zondag 23 november, een gezellige zondag.
Vanmorgen met Etty naar de vogeltjesmarkt geweest om de ‘battles’ te zien. Daar aangekomen waren er maar een paar heren met hun vogels, na wat bellen bleek de wedstrijd op een sportcomplex aan de andere kant van de stad gehouden te worden. Een meneer was zo vriendelijk ons een lift te geven.
Een groot grasveld hing vol met vogelkooien en er werd inderdaad ge-battled, 2 kooien worden naast elkaar gehangen en de "twietjes" worden 15 minuten lang heel serieus geteld. Er zijn 3 soorten vogels die hier aan meedoen. Het is een competitie en het gaat niet om geld maar om de eer, een zeer serieuze hobby van heel veel mannen hier.
Na een uurtje zijn we met een taxi naar Joyce gegaan om naar het kindertehuis ‘Sanatan dharm’ te gaan waar we waren uitgenodigd om een Hindoestaans ‘Moeran’ feest bij te wonen. Dit is een reinigingsfeest voor kinderen van 9 maanden, na een rituele plechtigheid van vele uren door de ‘Pandit’, een geleerde priester, worden de haren van het kindje geschoren om zo rein dit nieuwe leven in te gaan, het kindje wordt zo opnieuw geboren!
Maar eerst werden we begroet door heel veel kinderen, het is een heel groot kindertehuis. Er werd traditioneel gekookt op hout en iedereen was in zijn of haar mooiste kleren en we kregen allemaal een gele stip op het voorhoofd. Na de rituele plechtigheid hebben we gedanst met de kinderen, er was een echte disco met Hindoe muziek, maar met deze temperaturen viel dat toch effe tegen.
Het was heel speciaal om dit feest mee te mogen maken. We zijn niet tot het einde gebleven, Chantoesia kwam ons ophalen om naar Domburg te gaan, een relaxte plek aan de rivier voor de Surinaamse mensen, een half uur rijden buiten de stad. Lekker gegeten (ja alweer) en laat in de middag terug en bij een bar wat gaan drinken. Nou stond daar een meneer aan de bar met heeeeel lange witte baard, en aangezien hier 4 december kinderdag wordt gevierd (Sinterklaas voor ons) hebben we ons voorgesteld aan hem en gevraagd of hij geen Sinterklaas wilde zijn. Nou daar wilde hij wel serieus over nadenken en vroeg een visitekaartje.
Eigenlijk kon het niet want hij sprak Engels, maar dat drong pas later tot ons door. Na een half uur kwam hij bij ons staan en hij begreep ons "Engels" probleem. Maar hij vond het leuk om kennis met ons gemaakt te hebben en hij had onze rekening betaald met de bedoeling dat wij het bedrag in de foundation van Joyce zouden storten.
Wij waren verrast en blij, de kinderen krijgen daarom op 4 december naast de kadootjes van Joyce en Bar Zuid dus ook nog een lekkere chocoladeletter. Wat is het toch fijn dat er zo spontaan gereageerd wordt.
7 uur thuis en met Etty mijn ‘knutselkoffer’ doorgelopen en overgedragen, morgen is mijn laatste knutselmiddag en ben ik ook heel benieuwd hoe ze hun fotolijstjes vinden.
Tot morgen.

Maandag 24 november, afscheid!
Vanmorgen vroeg opgestaan, geskypt met mijn schone zus Francis en mijn huisje gepoetst, kan ik het netjes achter laten morgen.
Met de bus naar de stad voor mijn laatste schaafijsje en broodje pom.
Ik sta er iedere keer weer versteld van dat mensen, die ik weken geleden 1x gezien heb, mij herkennen zoals gisteren een meneer van de kerk, ben daar de 1ste zondag geweest, mij op straat gedag zei en vroeg of ik zondag ook weer naar de kerk kwam?!.
Zo ook in de broodjeszaak waar ik 2 weken geleden geweest ben: "goede morgen, broodje pom voor u, zonder peper?”,.........ik kijk verbaasd, "ja ik ken u nog".
Het is maar goed dat ik me netjes gedragen heb de afgelopen weken.
’s Middags naar de kinderen gelopen met mijn koffertje met kadootjes, eerst natuurlijk geknutseld met ze en buiten gespeeld. Daarna hebben ze allemaal hun kadootje gekregen, tegelijk uitgepakt en ze waren er super blij mee, wat een feestje voor ze.
Na een laatste knuffel een mooie afsluiting van deze 4 weken.

Morgen afscheid van tropisch Suriname, bedankt alle lieve mensen die ik hier heb leren kennen.
De gezellige contacten met jullie waren erg belangrijk voor me en hebben bijgedragen aan een fijne tijd hier.
Al mijn "volgers" wil ik ook bedanken, via de app, fb,mail ,telegram en mijn blog kreeg ik veel reacties, het was fijn mijn belevenissen met jullie te mogen delen.
Het is goed geweest hier, mijn wens is vervuld en ik heb meer gedaan dan ik had durven dromen.
Morgen weer terug naar huis naar iedereen die mij lief is, dat is wel het mooiste vind ik.
Ik zie jullie snel weer in Nederland!

  • 25 November 2014 - 08:59

    Sandra:

    Hoi Tine,

    Ik zal je gezellige en leuke en interessante verhalen missen.
    Door jouw verhalen toch een kleine indruk gekregen van het leven
    daar in Suriname.

    Tine een hele goede reis terug.
    Brrrrrr het is al een beetje koud hier.
    Temperatuur verschil van zomerse kleding naar een
    een dikke trui en jas maar heeft ook zijn charmes.

    Tot op de schilderles..

    Grts.Sandra xxx

  • 25 November 2014 - 09:55

    Janke:

    Hoi Tinus,hoop je gauw weer te zien,goede reis en een behouden thuiskomst!!!

  • 25 November 2014 - 14:14

    Tineke:

    Wat een fantastische tijd heb jij gehad!
    Welkom thuis!! En nu alles verwerken en koesteren!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tine

Actief sinds 10 Sept. 2014
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 20034

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2015 - 22 November 2015

Suriname deel twee

28 Oktober 2014 - 26 November 2014

Suriname

Landen bezocht: