Indianendorp - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tine Volkering - WaarBenJij.nu Indianendorp - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tine Volkering - WaarBenJij.nu

Indianendorp

Blijf op de hoogte en volg Tine

13 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Dinsdag 11 november, Indianendorp
Vandaag is het begin van de carnaval, voor iedereen die vast gaat voorproeven: “veul leut”.
Vanmorgen om 8 uur op pad, ik ga met Joyce en Marja naar “Marijkedorp” dat is een indianendorp in de jungle.
Na drie uur rijden waren we op onze bestemming en hebben daar van de "kapitein", zoals ze aangesproken wordt, een rondleiding door het dorp gehad.
Ze is eigenlijk gewoon de burgemeester van het dorp én ze was de eerste vrouwelijke kapitein.
De foundation had een verzoek gekregen voor het plaatsen van een speeltuin in het dorp en dat was de reden van ons bezoek.
Na deze ontmoeting hebben we gezwommen in de Marowijne rivier om ons effe op te frissen, maar het water was lauw. Aan de overkant van de rivier ligt Frans Guyana.
In de middag weer terug gereden en onderweg wat gegeten in Commewijne, om 5 uur waren we weer terug in Paramaribo, waarna ik naar mijn studio ben gegaan. Moe en zin in een douche.
Sandra vroeg hoe warm het was...nou heel warm, overdag is het rond de 35 graden en als het onbewolkt is brandt de zon op je huid, mensen hier lopen ook vaak met een paraplu
’s Avonds koelt het af en ‘s nachts is het rond de 25 graden.
Moet op tijd naar bed want morgen om kwart voor 6 staat een taxi voor de deur.

Woensdag 12 november, Excursie
Vandaag heel vroeg er uit voor een excursie naar de Warappakreek.
De taxi heeft mij opgehaald en naar een hotel in de stad gebracht, daarna zijn we naar Commewijne gereden waar een boot voor ons klaar lag. Een prachtige boottocht gemaakt door de jungle en de 8 kilometer lange Warappakreek tot aan de Atlantische oceaan en daar natuurlijk een zakje strandzand gescoord. Veel springende vissen en mooie vogels, zoals de rode Ibis, die ons vergezelden op onze tocht.
We hebben de Katwijk plantage en de oude koffieplantage “Bakkie” bezocht, daar komt het: “bakkie leut” vandaan. We hebben een rondleiding gehad op deze plantages en die hebben van alles met de slavernij te maken. Erg genoten van de natuur, de muggen waren wat minder maar die neem ik vandaag maar voor lief. Je kan er niet tegen smeren of kleden, ze doen gewoon hun ding: "steken".
Om 5 uur terug in Paramaribo. Een interessante dag gehad vandaag.

• 13 November 2014 - 07:40

Kaat:

Ha die Tine. Het blijft geweldig om je reis verslag te lezen. Super fijn dat het gaat zoals je het allemaal had gepland! Veel leut nog! X

• 13 November 2014 - 09:19

Monique:

Hoi Tine, wat beleef je toch mooie dingen daar in Suriname. Lijkt me erg indrukwekkend om zo'n origineel Indianendorp te bezoeken. Het blijft voor ons erg fijn om te horen dat jij je goed vermaakt en dat je het nog steeds enorm naar je zin hebt. Geniet er nog van. Liefs Ad, Monique en Bibian

• 13 November 2014 - 21:44

Sandra:

Hoi Tine,
    Heb weer met veel plezier je reisverslag gelezen.
    Jeetje wel warm overdag 's avonds is het wel een aangename temperatuur.
    Geloof graag dat je na zo'n dag wel zin hebt in een heerlijke douche.
    Tine geniet er maar van heerlijk om te lezen dat je het naar je zin hebt.
    Heel veel lieve groetjes xxx

• 14 November 2014 - 20:33

Hetty:

Hoi Tine ,
    Als je je bloc leest geweldig jij komt straks niet uitgepraat ben erg benieuwd naar je foto,s en verhalen .
    Ben vandaag wiste schilderen boven bij de kiosk was erg druk maar heel leuk ben met een schilderij bezig van vrolijke dames Tine Gr